Wintersport blijft privézaak

Een DGA gaat met zijn auto van de zaak op vakantie naar Oostenrijk. Omdat hij tijdens zijn verblijf een zakelijke afspraak heeft, verantwoordt hij deze reis in zijn rittenadministratie als zakelijk. De fiscus is het daar echter niet mee eens.

Wat speelde er?

Auto van de zaak. Het gaat in deze procedure voor het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 04.11.2016 (GHARL:2016:8773) , om de directeur-grootaandeelhouder (DGA) van een handelsbemiddelingsbedrijf in de verpakkingsindustrie. Deze DGA heeft een auto van de zaak (Audi A6) die hij naar eigen zeggen niet, of in ieder geval niet voor meer dan 500 kilometer per jaar, privé gebruikt.

Rit naar Oostenrijk. Tijdens een controle van zijn rittenadministratie stuit de inspecteur op een rit naar Oostenrijk in de krokusvakantie die door de DGA nagenoeg volledig als zakelijk is aangemerkt. Alleen wat kilometers ter plaatse zijn als privé aangemerkt. De DGA verklaart dat hij in Oostenrijk een zakelijk contact heeft ontmoet.

Standpunt inspecteur

500-kilometergrens overschreden. De inspecteur is van mening dat het hierbij gaat om privékilometers. Hiermee overschrijdt de DGA de grens van 500 kilometer per jaar. Er wordt aan zijn BV een naheffingsaanslag loonheffing opgelegd voor de auto van de zaak. Inclusief heffingsrente loopt de rekening al snel op tot zo’n € 15.000,-.

Gemengde ritten

Hoofddoel? Hoe moet worden omgegaan met dergelijke gemengde ritten die zowel een zakelijk als een privékarakter hebben? Uit eerdere rechtspraak is af te leiden dat hierbij gekeken moet worden naar het hoofddoel van de reis. Als op een rit met een zakelijk hoofddoel tevens een privédoel wordt bezocht, geldt als zakelijk de afstand die zou zijn afgelegd als het privédoel niet zou zijn bezocht. De rest van de afgelegde afstand (de omrijkilometers) moet als privé worden aangemerkt. Als u te maken heeft met een rit met een privéhoofddoel waarbij ook een zakelijk doel wordt aangedaan, geldt uiteraard het omgekeerde.

Uitspraak rechter

Bewijslast bij DGA. Er moet dus worden aangetoond dat het hoofddoel van deze reis zakelijk was. De bewijslast hiervoor ligt bij de DGA. Hij slaagt er echter niet in de rechter te overtuigen.

Hoofddoel privé. Uit onderzoek en verklaringen blijkt namelijk dat de wintersport vroegtijdig is geboekt. Pas daarna is de zakelijke afspraak gemaakt. Het gezin van de DGA ging mee op reis. Hij had alleen aan het begin van de vakantie een (korte) zakelijke afspraak. Daarmee is duidelijk dat het hoofddoel van deze reis een privévakantie was. De hiermee gepaard gaande kilometers moeten dus (bijna volledig) als privé worden aangemerkt. De naheffingsaanslag blijft dus in stand.

Commentaar

Bij een reis met gemengd karakter is het hoofddoel dus doorslaggevend. U moet de reis als dusdanig verwerken in uw rittenadministratie. Leidt dit tot te veel privékilometers en dus een bijtelling, dan is de enige oplossing om uw auto van de zaak hiervoor niet te gebruiken. Let op. Daag de fiscus niet uit. Zeker niet met een auto die niet zakelijk gebruikt wordt, want het is alles of niets: meer dan 500 km privé is meteen de volle mep aan bijtelling. Tip.  Reizen met een huurauto, wellicht in combinatie met een vlucht of een treinreis, is dan mogelijk een goed alternatief.